سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت یک و نیم آن روز

دیروز برام پیام اومد: نمایشگاه سفره های هفت سین
امروز دیدم یکی کنار خیابون سمنو میفروشه
انگار دوباره داره عید میشه!
راستی چرا ما عید نوروزو جشن می گیریم؟
واسه اینکه یه سال دیگه از عمرمون تموم شده؟ یا اینکه دوباره یه سال دیگه شروع شده تا تمومش کنیم!!
آدم خنده اش می گیره! جشن تولد گرفتن هم به همین اندازه خنده داره! آدما دور هم جمع میشن و کلی جیغ و دست و هورا و هدیه و کادو واسه اینکه باز یه سال از عمرشون تموم شده شایدم بشه گفت واسه اینکه یه قدم به مرگ نزدیکتر شدن! یاد آیه اول سوره انبیا میفتم که میگه «إقترب للناس حسابهم و هم فی غفلة معرضون» قصه این آیه ماییم و جشن تولد گرفتنامون!!
البته چون از آموزه های دینمون دور شدیم کارامون اینهمه خنده دار شده!
توی مفاتیح یه بابی هست تحت عنوان اعمال نوروز! آره همین عید نوروز خودمون! اونجا حدیثی از حضرت امام صادق هست که اینطور شروع میشه: «چون نوروز شود غسل کن و پاکیزه ترین جامه های خود را بپوش و به بهترین بوهای خوش خود را خوشبو گردان و...» پس معلومه عید نوروز ما هم مثل خیلی دیگه از کارامون اصل و نسب داره و ما خودمون بی خبریم! مثلا شما تا حالا می دونستید که چهارشنبه آخر سال روز قیام مختاره؟! چهارشنبه سوری ما در واقع جشن بزرگداشت قیامیه که به خونخواهی اربابمون شکل گرفته! ولی الان چهارشنبه سوری واسه ما شده...!
حدیثی از حضرت امام صادق دیدم که فرموده بودند: «هیچ نوروزی نیست مگر اینکه ما در آن انتظار قیام قائم را میکشیم.» و حدیث دیگه ای هم باز با همین مضمون دیدم که نوروز رو روزی دونسته بود که انتظار ظهور در اون بیشتره یعنی همون انتظاری که از جمعه داریم:«و هذا یوم الجمعه و هو یومک المتوقع فیه ظهورک...»
اینجوری عید گرفتن معنی میده؛ اینجوری میشه فهمید چرا نوروز عیده، به همون دلیلی که جمعه ها عیدند...
اینجوری لباس نو خریدنو خونه تکونی کردن معنی پیدا میکنه!
ما خونه تکونی میکنیم واسه اینکه احتمال میدیم مهمونی که سالهاست منتظرشیم بیاد، ما بهترین لباسامونو میپوشیم واسه اینکه خودمونو واسه استقبال از یه عزیز سفرکرده ای آماده میکنیم.
 اینجوری میشه فهمید چرا ما عید نوروزو جشن میگیریم،
 تازه میفهمم که عید فقط همون چیزیه که به ظهور میرسه. وقتی حضرت امیر عید رو اینطور تعریف میکنند:«عید روزی است که در آن مرتکب گناه نشوی» یعنی هر روز که تو یک قدم به ظهور نزدیک بشی اون روز عیده، نوروزم عیده واسه اینکه شاید روز ظهور باشه، واسه اینکه شاید ما یک قدم به ظهور نزدیک بشیم.
وقتی کنار هر کدوم از کارهای زندگیت یک مفهوم به اسم امام زمان تعریف شده باشه اونوقت هر روز تو عیده و تو همه مناسبتهای زندگیتو باید جشن بگیری نه فقط تولد و نوروز و چهارشنبه سوری و...
راستی یادت نره نوروز روزیه که شاید صاحبمون برگرده، پس نورزتو واسه این جشن بگیر، پس نوروزت پیشاپیش مبارک...



نوشته شده در یکشنبه 90 اسفند 7ساعت ساعت 6:47 عصر توسط ملیحه سادات| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin