سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت یک و نیم آن روز

 

چطور می توانم همسر خوبی باشم؟ من که مسلمانم و ادعا دارم که قرآن کتاب هدایت است دوست ندارم که برای یافتن پاسخ این سوال در ابتدا به سراغ کتابی غیر قرآن بروم. گزینه هایی که پیدا کردم از مطالعه قرآن و ترجمه آن بوده است و برای این که مطلب را به صورت مکتوب به ثبت برسانم تا دیگری نیز بهره ببرد سعی کردم از تفاسیر کمک بگیرم.

خوشحال می شوم اگر نکته ای به ذهن تان رسید برایم بنویسید.

1-    قانت: متواضع و فرمانبردار

فالصالحات قانتات 34نساء: در بعضی ترجمه ها قانت، متواضع و در برخی دیگر فرمانبردار ترجمه شده بود.

خود این عبارت یعنی زنان شایسته و درستکار {با رعایت قوانین حق} فرمانبردار {و مطیع شوهر} اند.

(ترجمه انصاریان)  

نکته اول:

 از وظایف مرد اداره و سرپرستی امور زندگی و پرداخت نفقه است.

این نکته را به طور کامل از تفسیر نور نقل می کنم: اطاعت زن از شوهر و حفظ حقوق او مشروط به تامین زندگی وی از سوی مرد است. ( بما انفقوا ...فاصالحات قانتات ...)

کبوتر مطیع

نکته دوم:

با توجه به این که اطاعت زن در این آیه در مقابل نشوز زن (اطاعت ناپذیری) او در برابر شوهر آمده است می توان گفت که این اطاعت ، اطاعت و تواضع در برابر شوهر در امور جنسی است. چرا که مجازاتی که برای برخورد با زن در ادامه این آیه گفته شده است متناسب با آن است.(فاهجروهن فی المضاجع: منظور رو برگرداندن در بستر است) اطاعت ناپذیری در بستر رخ داده است که حال رو برگرداندن در بستر رخ می دهد.

پس می توان گفت شوهرداری طبق مسئله نشوز زن، اطاعت از شوهر در امورزناشویی و بدون اذن او خارج نشدن از منزلست نه لباس اتو کردن و ظرف شستنو ...این کارها زینت شوهرداری است. البته زن می تواند برای انجام دادن کارهای منزل از شوهرش پول بگیرد اما حدیث داریم که زنی که در خانه همسرش کار می کند کارگزاری از کارگزاران خداست. مردی هم که در کارهای منزل به همسرش کمک می کند ثواب حج و... دارد. محیط خانه و خانواده محیط عشق ورزی است.

جالب است اینجا در محیط خانواده اطاعت زن و مجازات او در پی اطاعت ناپذیری او مطرح می شود و در سوره نور آیه 31در ابتدا خطاب به مردان گفته شده چشم چرانی نکنندو نگاهشان به نامحرم را کوتاه کنند. منظورم این است که اطاعت پذیری زن از شوهر با عفت چشم مرد هماهنگ است و رابطه مستقیم دارد. وقتی خانواده سالم باشد جامعه سالم است. جامعه پاک متشکل از خانواده هایی پاک است.

 



نوشته شده در چهارشنبه 91 شهریور 8ساعت ساعت 7:37 عصر توسط سیده فاطمه| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin