سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت یک و نیم آن روز

ادعیه ی ما علاوه بر اینکه گنجینه ای از معارف بلند و آموزه های الهی است هر کدام مدرسه ی بزرگی است از تعالیم اسلامی برای سعادت انسان در دنیا و آخرت.
دعای ندبه این آشناترین نغمه ی عاشقانه علاوه بر اینکه گوشه ی خلوتی است با عزیز زهرا  و روضه ی بلندی است از چهارده معصوم: و درد نامه ی علی بن ابی طالب؛ مدرسه، نه! دانشگاهی از معارف است.
بند بند دعای ندبه فراز است و فرودی در آن نیست. با حمد و ثنای الهی آغاز می شود و سپس انبیاء اولی العزم را معرفی می کند و پیش می رود تا می رسد به پیامبر گرامی اسلام و یک دوره ی فشرده ی معرفتی آن حضرت را ارائه می دهد؛ بعد از آن به مسئله ی جانشینی پیامبر می پردازد و امیرالمومنین را به عنوان جانشین بر حق ایشان معرفی می کند، پس از بیان برخی از فضائل و مناقب علی ع روضه ی غربت ایشان را می خواند و از تنهایی و یکگی علی ع می گوید و از کینه ها و حقدهای سینه های نامردمان؛ روضه ی شهادت علی ع را که می خواند به معرفی اجمالی ائمه ی پس از ایشان می پردازد و می شود روضه خوان ائمه...
فراز بعد معرفت امام زمان است، از آنجا که معرفت محبت می آورد ابتدا ایشان را معرفی می کند و دلت که خوب عاشق شد تازه عاشقانه ترین فرازها، قربان صدقه رفتن ها، بنفسی أنت ها شروع می شود،صمیمانه با آقا نجوا می کند و نهایت می رسد به استغاثه از خداوند و دعا و در خواست از محضرش.
اما در این جستار قصد داریم درس دیگری از دعای ندبه بگیریم، مقدمه ی سخن معرفی کوتاهی از دعای ندبه بود چرا که قلم راضی نمی شود از دعای ندبه بگوید و اشارتی به بلندای آن نداشته باشد.
و اما آن درس: آیین همسر یابی در دعای ندبه، تعجب نکنید، گفتیم که دعای ندبه دانشگاه است، یکی از واحدهای درسی که در این دانشگاه ارائه می شود همین آیین همسر یابی است!

هل من معین فأطیل معه العویل و البکاء هل من جزوع فأساعد جزعه اذا خلا هل قذیت عین فساعدتها عینی علی القذی

این فراز دعا را یک بار دیگر با تأمل و دقت بخوانید؛ سوز و گدازش یک بعد قضیه است و اما درس امروز ما بعد دیگرش.
می گوید آیا کسی هست که در اشک و ندبه با او همراه شوم؟ آیا کسی چون من در خلوت هایش بی تاب هست تا در بی قراری هایش با او همراه شوم؟ آیا خار در چشمی چون من هست تا در گریه و زاری با او همراه شوم؟
در پی کسی است که با او هم زبان باشد و قلبش با او هم جهت؛ درست است اینجا در پی همسر نیست در پی همراه است؛ اما شکی نیست که همسر همراه همیشگی زندگی است، این بند از دعا به مؤمن می آموزد که همراهش را بر چه اساس انتخاب کند، ابتدا به قلب و دل و چشم جهت می دهد و سر دل را در برابر عشق امام عصر خم می کند، آن وقت می گوید حالا که عاشق شدی بگرد و کسی را پیدا کن تا در این شیدایی همراهت شود، و در عشق به اهل بیت و بی تابی در فراغ امام زمان یاریت دهد. یعنی کسی که با تو همراه می شود باید خواسته هایش و حب و بغض هایش با تو هم راستا باشد؛ همسر هم کسی است که باید انسان را در مسیر عشق به خدا یاری دهد پس ملاک انتخابش باید همین عشق و همین هم سویی باشد.
اصلا اینکه به ما دو چشم و دو دست و دو پا داده اند اما یک زبان و یک قلب شاید یکی از حکمت هایش این باشد که باید بگردی و زبان و قلب دوم را پیدا کنی؛ زبانی که در قصه ی دلدادگی با تو هم زبان باشد و قلبی که در جاده ی محبت با تو همراه شود تا این همراهی هر دوی شما را بر فراز آسمان سعادت به پرواز در آورد إن شاألله.



نوشته شده در شنبه 91 اردیبهشت 16ساعت ساعت 10:17 عصر توسط ملیحه سادات| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin