سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت یک و نیم آن روز


آن روز آخرین روز آخرین ترم  بچه های ورودی87 بود.وارد دانشکده می شوم, چشمانم دوخته می شود بر سر در دانشکده,نگاهم بی اختیار می چرخد به سمت آیه ای از قرآن که مثل همیشه در بالاترین جای ساختمان خود نمایی می کند: إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبِیراً

چگونه بیان کنم همه ی غم,حسرت ,دلتنگی و بغضی که گلویم را سخت می فشارد؟؟

خدایا فقط تو می دانی در دلم چه می گذرد,فقط تو می توانی آرام دلم باشی.

خدایا برای همه ی دوستان پاک و باصفایم که در این 3 سال  نعمت جاری تو در زندگیم بودند, بهترین های دنیا و آخرت را از تو خواستارم.دوستانی که اندیشه شان به وسعت آسمان بود و دلشان دریایی...




نوشته شده در جمعه 90 دی 23ساعت ساعت 1:43 عصر توسط پونه| نظر

::بر اساس یک داستان واقعی::

روزی استاد یک موسسه آموزش عالی دانشجویانش را با این سؤال به چالش کشید: “آیا هر چیزی را که وجود دارد، خداوند آفریده است؟”

دانشجویی شجاعانه پاسخ داد: “بله!”

استاد پرسید: “هر چیزی را؟”

پاسخ دانشجو این بود: “بله هر چیزی را.”

استاد گفت: “در این حالت، شر را خدا آفریده است. و چون شر وجود دارد، و همچنین با توجه به این اصل که اعمال ما، معرف ما هستند، در نتیجه می‌توانیم فرض کنیم که خداوند، شر است!”

دانشجو ساکت شد و پاسخی برای فرضیه استاد نداشت. استاد از این موقعیت حظ برده بود که توانسته بود یکبار دیگر ثابت کند که ایمان و اعتقاد فقط یک افسانه است.

ناگهان، دانشجویی دیگر دستش را بلند کرد و گفت: “استاد، ممکن است از شما سوالی بپرسم؟”

استاد پاسخ داد: “البته.”

دانشجو از جایش برخاست: “آیا سرما وجود دارد؟”

- این چه سوالی است؟ البته که وجود دارد. تو هرگز احساس سرما نکرده ای؟!

دانشجویان دیگر با صدای بلند به مرد جوان خندیدند.

او پاسخ داد: “در حقیقت قربان، سرما وجود ندارد. طبق قوانین فیزیک، سرما عدم وجود تمام و کمال گرماست و شیء را تنها در صورتی میتوان مطالعه کرد که انرژی داشته باشد یا آن را انتقال دهد؛ و این گرمای یک شیء است که انرژی آن را انتقال می دهد. صفر مطلق، عدم کامل گرماست؛ بدون گرما، اشیاء بی حرکت هستند و قابلیت واکنش ندارند. پس سرما وجود ندارد. ما لفظ سرما را ساخته ایم تا فقدان گرما را توضیح دهیم.”

دانشجو ادامه داد: “استاد، تاریکی وجود دارد؟”

- البته… وجود دارد.

- شما باز هم در اشتباه هستید آقا. تاریکی هم وجود ندارد. تاریکی فقدان کامل نور است. شما می توانید نور و روشنایی را مطالعه کنید، اما تاریکی را نه. در واقع با استفاده از منشور نیکولز می‌توانیم نور سفید را به رنگهای مختلف تجزیه کنیم و طول امواج هر رنگ را مطالعه کنیم. اما شما نمی‌توانید تاریکی را اندازه بگیرید. چگونه می‌فهمید که یک مکان معین چقدر تاریک است؟ میزان روشنایی موجود را اندازه می‌گیرید. این طور نیست؟

تاریکی لفظی است که ما ایجاد کرده‌ایم تا فقدان کامل نور را توضیح دهیم.

 

و سرانجام دانشجو پرسید: “قربان، آیا شر وجود دارد؟”

این بار استاد با تردید پاسخ داد: “البته؛ همانطور که قبلا هم گفته‌ام. روزانه نمونه‌هایی از رفتار غیرانسانی بشر علیه بشر دیده می‌شود. در همه جهان جنایت و خشونت وجود دارد. این حوادث چیزی نیست، جز شر.”

دانشجو در پاسخ گفت: “شر وجود ندارد آقا؛ یا حداقل به خودی خود وجود ندارد. شر در حقیقت فقدان خداست. درست مثل “سرما” و “تاریکی”، کلمه‌ایست که بشر برای توضیح عدم حضور خدا ساخته است. خداوند شر را خلق نکرده است. شر، نتیجه عدم حضور خدا در قلب انسان است. دقیقا مثل سرما که نتیجه  عدم وجود گرماست؛ و یا تاریکی که نتیجه فقدان نور است.”

و حالا نوبت استاد بود که ساکت بماند.

***
نام دانشجوی جوان “آلبرت انیشتین” بود.

 



نوشته شده در جمعه 90 دی 23ساعت ساعت 10:35 صبح توسط | نظر

هوالمدبر

دیروز صبح توی جمعی با یکی خیلی بد حرف زدم و بعدش پشیمون شدم فهمیدم خیلی بی انصافی کردم!

شب یک طومار بلندبالا رو توی شش تا پیامک برای اون فرد فرستادم و معذرت خواهی کردم.

و بعد به این فکر افتادم که اگه قبل از اینکه اون رفتارو انجام بدم فکر می کردم دیگه لازم نبود این همه... ! 



نوشته شده در جمعه 90 دی 23ساعت ساعت 10:32 صبح توسط | نظر


دیدم فرمانده راجع به یادداشت برداری مطلب گذاشته گفتم یه ذره بیشتر توضیح داده بشه. امیدوارم بتونید ازش استفاده کنید.

1- نتایج پژوهش های علمی نشان می دهد که بیشترین بازدهی در مطالعه ، بر مبنای یادداشت برداری حاصل می شود.

2- شناخت و استفاده از نکات کلیدی باعث افزایش فعالیت مغز و در نتیجه یادگیری بالاتر و دقیق تر می شود.

3- استفاده از طرحهای شبکه ای و درخت حافظه ذهن را فعال می کند.

4- در مرحله ای که پس از طرح سوال اجرا می شود، یافتن پاسخها منجر به دریافت بخشی از نکات کلیدی می شود.

5- برای اینکه مطالب یادداشت شده در طرحهای شبکه ای درخت حافظه، در یادگیری و حافظه تأثیر بگذارند لازم است به نکات زیر توجه کنید:

1- ابتدا بفهمید سپس بنویسید.

2- کوتاه، تلگرافی،خودمانی، تداعی کننده باشد.

3- مضحک و عجیب غریب بنویسید.

4- از نمادها، اشکال و تصاویر مختلف استفاده کنید.

5- کلمات و عبارات تداعی کننده باعث فعالیت حافظه می شود.

6- استفاده از رنگهای مختلف در نوشتن باعث یادگیری خلاق می شود.

6- ذکر تاریخ و مرجع در یادداشت ها بسیار مهم است و باعث بهره برداری بیشتر و بهتر در آینده می شود.

7- چک کردن و اطمینان حاصل کردن از اینکه ، نوشته ها و یادداشت ها و طرح ها در آینده قابل استفاده است. و خاصیت لازم را جهت بازخوانی و فراخوانی دارد خیلی مهم است.

::: تمرین :

شما می توانید متون مختلف را از کتابهای درسی، غیر درسی انتخاب کنید و برای هر پاراگراف آن، یک یا چند کلمه کلید پیشنهاد و برای هر کلمه کلید، چند کلید فرعی انتخاب کنید.

با انجام این تمرین می توانید در پیدا کردن کلمات کلیدی، نقش مهمی داشته باشید که یکی از مهمترین و مؤثرترین راههای یادگیری و تقویت حافظه بشمار می رود.

 

 

 




نوشته شده در پنج شنبه 90 دی 22ساعت ساعت 4:59 عصر توسط | نظر


یک روز برفی بود.مثل همیشه رأس ساعت 7 صبح از خونه راه افتادم تا ساعت 7.30 به کلاسم برسم.همه جا را برف پوشانده بود.قدم برداشتن در آن روز یخبندان اصلا کار آسانی نبود.

 بعضی ها آنقدر قدم هایشان محکم و استوار بود که  بعضی دیگر ترجیح داده بودند پا روی جای پای آنها  بگذارند.اگرچه این کار به آنها حس اطمینان می داد ولی به هر حال آنها نتوانسته بودند نقشی منحصر به خودشان بزنند.بعضی رد کفش هایشان بر برف خیلی عمیق وماندگار بود, معلوم بود که محکم و استوار گام برداشته اند و کفش هایشان یخ شکن بوده.نگاهی به کفش هایم کردم.اصلا برای قدم برداشتن در این راه خطرناک مناسب نبودند.برای همین مجبور بودم کاملا آرام و با احتیاط گام  بردارم.

بعضی ها انگار در تمام راهشان تنها به یک مقصد چشم داشتند که قدم هاشان کاملا منظم بود و در امتداد یک مسیر مستقیم.برعکس, بعضی دیگر قدم هاشان کج و ماوج,این ور و آن ور, اصلا معلوم نبود به کجا می خواهند بروند!عده ای معلوم بود سعی کرده اند فقط از میان راه های مطمئن گام بردارند ,مثلا آنجا که برف ها کمتر بود یا یخ نزده بود.ولی بعضی دیگر با بی احتیاطی از جاهایی که آب یخ زده بود هم قدم برداشته بودند.در حال نگاه کردن به جای پاهای مختلف بودم که پسرکی را دیدم که خودش را از جاهای یخی سر می داد,بر لبش هم لبخندی بود حاکی از لذت سر خوردن!نگاهش کردم و در دل با نا امیدی گفتم خدا کند به سلامت به مقصد برسد.آخر عمدا سر دادن خود در این اوضاع  دیگر نوبر بود به خدا!

در آن میان نقشی را دیدم که پس از چند گام نا استوار به خط ممتدی رسیده بود فهمیدم بنده ی خدا هر که بوده پایش لغزیده و خدا میداند چه برسرش آمده؟! و ...

این همه نقش روی این برف سفید مرا به یاد"زندگی" انداخت.زندگی راهی پر فراز و نشیب که هرکس فقط یک بار فرصت قدم برداشتن و گام زدن در آن را دارد.و من,من و تو,ما,همه ی  مایی که نقش میزنیم بر این راه ...

بعضی ها آنقدر نقش هایشان عمیق و استوار است که جای پای محکمی برای دیگران می شوند,بعضی ها در این دنیا خواهان نقشی بزرگ و منحصر به فردند.بعضی بی هدف و حیران و سرگشته هربار به سویی میروند و به قول معروف حزب بادند.و برخی دیگر در تمام زندگی تنها برای رسیدن به یک هدف, کارهایی منظم و در همان جهت دارند.یکی تقوا و ایمانش برایش کفش یخ شکن است و آن یکی که محافظ مناسبی ندارد سرنوشتش نامعلوم.بعضی ها عمدا به راه خطا میروند و لذت گذرای گناه را به درد و رنج ابدی آن ترجیح می دهند .

ساعت از 7.30 گذشته بود که به کلاس رسیدم.دیدم دوستانم از من زودتر رسیده اند و سهم من از این دیر رسیدن خوردن تأخیر است و نکاه سرزنش آمیز مسئول آ موزشگاه.در مقام توجیه برآمدم که نگاه مسئول آموزشگاه به من فهماند که هیچ توجیهی قابل قبول نیست.به خیالم امروز هم مثل هر روز است که راه,همان نیم ساعت هر روز باشد, آن هم با آن کفشی که من پوشیده بودم.زمان سنجی ام خوب کار نکرده بود که بدانم گاهی لازم است زودتر راه بیفتی .به هر حال به خاطر احتیاطم در گام  برداشتن گرچه به سلامت رسیدم اما خیلی وقت ها فقط رسیدن مهم نیست بلکه به موقع رسیدن مهم است تا از دیگران جا نمانی.

راستی روزی هم خواهد رسید که هیچ توجیهی به کار نمی آید برای قصور و کم کاری مان.خیلی دلم می خواست بدانم نقش خودم در آن برف ها چه بوده؟گاهی آنقدر مشغول دیگران میشویم که خودمان را پاک فراموش میکنیم.راستی دوست من تو چطور؟؟؟

تو چگونه بر عالم هستی نقش میزنی؟؟!        




نوشته شده در پنج شنبه 90 دی 22ساعت ساعت 1:10 صبح توسط پونه| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin