سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت یک و نیم آن روز

فعال فرهنگی باید دوست داشتنی باشه...

سلام. وقتی پروفایل وبلاگهای توپ و درجه یک رو زیر و رو میکنی و یا با خودشون هم کلام میشی میبینی که اکثر وبلاگ نویسای عزیز در حوزه های مختلف اجتماعی مشغول به خدمت هستند. این مطلب رو که با کمک آیات و روایات تنظیم نمودم تقدیم می کنم به همه شمایی که عناصر فرهنگی کشور عزیزمون هستید. امیدوارم مورد توجه و استفاده قرار بگیره.
بایسته های رفتاری یک فعال فرهنگی با استنباط از آیات قرآن:
اگه قرار باشه برای فعالان فرهنگی یک الگو و شاخص معرفی بشه هیچ کس بهتر از نبی مکرم اسلام نخواهد بود، پیامبر گرامی ما در میان عرب جاهلی ظهور می کنند و در مدت کوتاهی چنان تحول عمیقی در میان مردم به وجود می آورند که عرب بعد از اسلام با عرب پیش از اون به هیچ عنوان قابل قیاس نیست؛ اسلام در واقع یک انقلاب عظیم همه جانبه بود که رهبری و هدایت اون به دست پیامبر عزیز ما بود. یکی از بارزترین ابعاد این انقلاب بعد فرهنگی اونه که حقیقتا فرهنگ مردم رو از همه لحاظ زیر و رو کرد. قرآن کریم به عنوان منبع اصلی دین ما پیامبر رو به عنوان یک الگو و شاخص برتر معرفی می کنه: "لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه" حضرت امیر هم  بر این موضوع تأکید می کنند و می فرمایند: "لقد کان فی رسول الله کاف لک فی الاسوة"
اولین شاخصه ای که برای پیامبر به عنوان یک رهبر فرهنگی در قرآن بیان می شه، شاخصه اخلاقه: "إنک لعلی خلق عظیم" قرآنی که از دنیا با تمام عظمت اون با تعبیر اندک و قلیل نام می بره در وصف اخلاق پیامبر گرامی اون رو عظیم می دونه! این آیه بیانگر اینه که پیامبر عزیز ما حقیقتا خوش خلق بودند. در ابتدای بعثت دو چیز بود که شدیدا سبب جذب مردم به اسلام می شد یکی جاذبه فوق العاده آیات قرآن و دیگری شخصیت وجودی حضرت پیغمبر، خیلی از کسانی که مسلمان می شدند شیفته سیره و رفتار پیامبر می شدند. بسیاری از کارها و برنامه های تربیتی اسلام فقط به واسطه عشق مردم به پیامبر پیش می رفت عشقی که برخاسته از حسن خلق پیامبر گرامی بود.  
قرآن کریم نیز بر این مسئله تأکید می کنه و می فرماید:«فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک" در واقع آیه در صدد بیان این مطلبه که خلق و خوی هر رهبری اولین چیزیست که موجب جذب یا دفع نیروهای مردمی است.
 خیلی وقتها دیده میشه که فعالان فرهنگی از نبود نیرو گلایه دارند، و بعد از ریشه یابی معلوم میشه که اخلاق جناب لیدر سبب شده همه از اطرافش پراکنده بشن و میلی به حضور در کارها نداشته باشند. حضرت امیر در این باره می فرمایند: «رب عزیز اذله خلقه و ذلیل اعزه خلقه» چه بسیارند عزیزانی که به خاطر بداخلاقی ذلیل می شوند و ذلیلانی که به خاطر حسن خلق عزیز می شوند. بخشی از این عزت و ذلتی که امیرالمؤمنین می فرمایند مربوط میشه به همین داشتن یا نداشتن یار و همراه در مسیر اهداف که کلید اون دست اخلاق و رفتار انسانه.
شاید بشه گفت اولین جلوه اخلاق در بیان انسان آشکار میشه، و اولین چیزی هم که سبب جذب دیگران میشه سخن گفتن به زیبایی و ادبه؛ به همین دلیل هم هست که قرآن کریم وقتی حضرت موسی و هارون رو که دو نفر از بزرگترین رهبران فرهنگی تاریخ هستند معرفی میکنه اونها رو مأمور به «قول لین» یا همون زبان نرم و دوستانه میدونه وجالبه که این دو باید قول لین رو برای نرم شدن قلب فرعون به کار ببرند «فقولا له قولا لینا لعله یتذکر او یخشی» از همین آیه اهمیت نحوه سخن گفتن با دیگران مشخص میشه.  
وظیفه هر کدوم از ما به عنوان یک فعال فرهنگی که البته ممکنه هر کدوممون در حوزه کاری خودمون به عنوان یک رهبر فرهنگی محسوب بشیم در مرتبه اول خوش اخلاق بودنه، با اخلاق خوبه که میشه نیروها رو جذب کرد، و از توانشون بهره برد، بهترین شاهد برای این ادعا هم پیامبره که تمام جزیرة العرب جذب اخلاق نیکوی اون حضرت شدند. و البته گام اول در خوش اخلاقی، خوش صحبتی است، یعنی شما فعال فرهنگی عزیز که همیشه حرف های خوب برای گفتن دارید سعی کنید همیشه این حرف های خوب رو،خوب بیان کنید.
انشاالله همیشه یک فعال فرهنگی دوست داشتنی باشید. یاعلی التماس دعا.



نوشته شده در دوشنبه 91 اردیبهشت 4ساعت ساعت 6:28 عصر توسط ملیحه سادات| نظر

چند وقته که توفیق دارم با یه یتیم خونه همکاری می کنم. خاطرات قشنگ زیادی با بچه ها دارم، فقط خدا می دونه چقدر این بچه ها معصوم و پاکند، واقعا گاهی حرفایی می زنند که من تو جوابشون می مونم! گاهی فقط چند لحظه سکوت می کنم تا مبادا یه دفعه بغضم بترکه! یه بار یه جعبه درست کردم و برداشتم بردم خوابگاهشون به بچه ها گفتم این جعبه آرزوهاست هر آرزویی دارین بنویسین بندازین تو این؛ من میبرم میدم به امام رضا ع، امام رضا ع هم آرزوهای شما رو برآورده می کنه! یکی از کوچولوها که هنوز مدرسه هم نمیره یهو گفت: زنده اس؟ پرسیدم کی؟ گفت: همونی که میخوای بدی آرزوهای منو برآورده کنه.....!!!! موندم چی بگم!! حسابی جا خورده بودم!! اصلا انتظار یه همچین سوالی رو نداشتم!!! فقط گفتم مطمئن باش میتونه آرزوهاتو برآورده کنه! اونم با خوشحالی نشست کنارم و گفت خاله پس من آرزومو میگم تو بنویس با هزار تا شوق گفتم چشم بگو عزیزم. زهرا کوچولو شروع کرد به گفتن: سلام امام رضا ع بگو مامانم برگرده، من دلم برای مامانم تنگ شده! من هیچ آرزویی ندارم!!!!! فقط بگو مامانم برگرده....
خاله میشه یه قلب خوشگلم تو نامه ام بکشی........ و من فقط سکوت کردم تا نکنه بغضم منفجر بشه................
.............وقتی رسیدم خونه پولامو ریختم جلوم تا حساب کنم ببینم چندتا آرزو رو میتونم برآورده کنم اما وقتی در جعبه آرزوها رو باز کردم حتی یک نفر هم آرزویی نداشت که با پول برآورده بشه!!!! همه بچه ها بلااستثنا بلااستثنا بلااستثنا نوشته بودن که پدر و مادرشونو میخوان!! حالا هرکی با انشای خودش!!!
آرزوهای بچه ها رو گذاشتم تو یه پاکت و بردم حرم! گفتم آقا! شرمنده من گفتم یکی عروسک میخواد، یکی شکلات، یکی دفتر و کتاب ... خلاصه هر کی یه چیز میگه منم میرم میخرم براشون بعدش میگم شما دادین!!! شرمنده!!! این نامه های بچه ها!! خودتون برآوردش کنید!!
نامه ها رو انداختم تو پنجره فولاد و همونجا نشستم و زدم زیر گریه.....


یتیمی بد دردیه! بد...

آی ملت بخدا کنار دستمون بچه هایی هستن که آرزوشون فقط داشتن یه مامان و یه بابای مهربونه........ نمی گم به داد این بچه ها برسید! میگم لااقل قدر پدر مادراتونو بدونید...........



نوشته شده در یکشنبه 91 اردیبهشت 3ساعت ساعت 5:11 عصر توسط ملیحه سادات| نظر

سلام سلام یک خبر خیلی خوش براتون دارم. آقا بدو که باز درهای بهشت را باز کرده اند! اعتکاف، تو حرم آقا، خدای من! چه شود؟!!

                                         یا امام رضا...

این مطلب رو از سایت حرم کپی کردم:
ثبت‌نام اعتکاف مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی آغاز شد
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی از اغاز ثبت نام جهت حضور در اعتکاف حرم مطهر رضوی خبر داد.
به گزارش
پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، محمود ممتاز با اعلام این خبر اظهار داشت: ثبت‌نام از متقاضیان اعتکاف مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی آغاز شده است و تا بیستم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد که متقاضیان می‌توانند به سایت www.aqr.ir مراجعه کرده و فرم مربوطه را تکمیل نموده و یا از طریق ارسال پیام کوتاه بدون متن به 30000008 اقدام به ثبت‌نام کنند.
وی اظهار داشت: ثبت‌نام از متقاضیان اعتکاف مسجد گوهرشاد از یکم تا بیستم اردیبهشت‌ماه درحال برگزاری است و معتکفین از تاریخ 15خردادماه به مدت سه روز در مسجد گوهرشاد معتکف خواهند بود.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود، حدود130 هزار نفر متقاضی در این دوره ثبت‌نام نمایند، اظهار داشت: متقاضیان جهت کسب اطّلاعات بیشتر و یا ارایه‌ی نظرها، پیشنهادها و انتقادهای خود می‌توانند با شماره تلفن2002060-0511، صندوق صوتی 2002728-0511 و یا پست الکترونیک @gmail.com90 etekaf تماس بگیرید.

 

بدو بدو که عقب نمونی!! جون هر کی دوست دارید حالا که یه همچین خبر خوشی بهتون دادم دعا کنید اسم من تو اعتکاف حرم در بیاد!! قول میدم برم اونجا نماز شب بخونم تو قنوتش اسم شما رو بگم!!!!! (خواستم تطمیع بشید برام دعا کنید! و گرنه اصلا قصد ریا نداشتم!!! یه موقع فکر نکنید من از اون نماز شب خونای ریاکارما!!!!)
....... دروغ میگه! اصلا نمیدونه نماز شب چند رکعته! روز میخوننش یا شب!!! (این قسمت توسط وجدانم تایپ شده!!!)



نوشته شده در یکشنبه 91 اردیبهشت 3ساعت ساعت 7:31 صبح توسط ملیحه سادات| نظر

چادر نمازم را باز می کنم، عطر نرگسش می پیچد تا آن بالای بالا، حس میکنم آسمان برمی گردد سمت زمین، تا ببیند این شمیم از کجاست!.... پر از آرامش می شوم، در هوای چادرم نفس می کشم و آرامتر و آرامتر می شوم.... سجاده ام را باز می کنم و می نشینم پیش خدا ! خدایی که برای من همیشه توی این سجاده و لای عطر این چادر است! باز خدا به من لبخند می زند، باز دستش را می گذارد توی دستم، باز مرا غرق نور می کند... باز من عاشق می شوم........
باز خدا می نشیند توی قاب چشمهایم، باز خدا از گوشه نگاهم جاری می شود تا روی قلبم....
خدا همیشه برای من اینجاست، توی چشمهایم، توی سجاده ام، توی چادرم.... خدا همیشه همینجاست توی قلبم....
سرم را روی خاکهایی که مادر برایم از کربلا، نه! از بهشت آورده است می گذارم و حس میکنم فقط منم و خدا!! چه حس خوبی دارد این غرور بندگی! چه حس خوبی دارد این شکستن پیش خدا...
چادرم مثل همیشه اشکهایم را پنهان می کند، تا کسی قاطی خلوت من و خدا نشود!
چه رفاقت قشنگی است، رفاقت من و این سجاده و این چادر و این خدا....
زیر این چادر، روی این سجاده، کنار این خدا، عجب آرامشی می بارد از آسمان...



نوشته شده در جمعه 91 اردیبهشت 1ساعت ساعت 11:14 صبح توسط ملیحه سادات| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin