سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت یک و نیم آن روز

دیروز که تقریبا یک هفته از دفاعم می گذشت با سوالی روبه رو شدم : این پایان نامه ها به چه درد می خورد؟

موضوع پایان نامه من "شاخصه های جوان الگو در قرآن" بود و من متناسب با آن پاسخ دادم. گفتم: سعی می شه موضوعاتی انتخاب بشه که با تحقیق روی اونها یک سری مشکلات حل بشه. مثلا پایان نامه من مهم ترین صفات یک جوان خوب رو مشخص می کنه مثل خلاقیت ، امر به معروف و نهی از منکر ، ظرافت بیان و...  این صفات رو من از روی کارها و حرفای جوانان قرآن ( الان می گم فقط اونایی که کلیدواِِژه "جوان"دارند) به دست آوردم. یک جوان ، فرقی نمی کنه دختر باشه یا پسر، با خوندن این مطالب تشویق می شه این صفات رو تو وجودش پرورش بده. مثلا یک خانم که برای برخورد با مادرشوهر و خواهر شوهر و کلا قوم شوهر مشکل داره می تونه از این ابزار برای بهتر کردن روابطش با اونا استفاده کنه. فن بیان یا ظرافت بیان(ماهرانه و زیرکانه سخن گفتن) یک صفت خیلی خوب در این رابطست.

از این به بعد دیگه تو حرفای دیروزم نیست(می خوام نطق کنم ...میکروفون لطفا!):

بعضی از عروسا این صفتو دارن اما برای نیش و کنایه زدن ازون استفاده می کنن. صفت خنداندن و شادکردن رو من کار نکردم اما حتما می دونی که وقتی بخوای اعتماد یکی رو جلب کنی می خندونیش... باید تو شاد کردن دیگران اخلاص داشت. من به چه هدف می خوام پدر شوهرمو بخندونم؟ باید خلاق بود. برای شادکردن دیگران روش های متنوعی رو به  کار گیرید. ( اگر الان روشی به ذهنتون میاد یا بعدا اومد حتما برام بنویسید.) البته مسلما این روشا متناسب با خلق و خوی طرفه. و البته متناسب با اخلاق و موقعیت شما. یکی لوسه ... ادا در میاره. یکی آشپزیش خوبه دعوتشون می کنه. یکی ... بالاخره هرکی یه هنری داره. ولی خوش به حال اونی که بلده قشنگ و با اخلاص حرف بزنه. قرآن می گه قول معروف و مغفرة خیر من صدقة یتبعها اذی... یعنی سخن خوب و گذشت بهتر از هدیه و انفاقیه (مثلا شام) که دنبالش یه منتی باشه.  اگه قراره خلاقیتت پشت بندش یه منت باشه بهتره اصلا به خودت زحمت فکر کردن ندی. برای امر به معروف و نهی از منکرم باید خلاق بود. گاه خونواده شوهر یک عیبی دارن. یه کاری میکنن که خدا دوست نداره. همیشه اونایی تو امر به معروف موفق اند که با محبتو دلیل وارد می شن. طرفو به فکر میندازن. یه کاری انجام میدن یه روشی ابداع میکنن که  این دو عنصر محبت و دلیل رو داره. چه قشنگ و خلاقانه حضرت ابراهیم(ع) قوم ستاره پرست رو به یکتاپرستی دعوت کرد. چه خلاقانه با شکستن بت ها مردم رو به فکر فرو برد. چه زیبا لقمان پسرش رو ، نوح پسرش رو ، یعقوب یوسفو مورد خطاب قرار میده! میگن: یا بنیَّ. مصغر ابن به اضافه یای متکلم معنای تحبب و دوست داشتن رو میرسونه. برای این که این پدران توجه بچشونو به خودشون جلب کنن با لحن محبت آمیزی با اون حرف میزنن. آخه می خوان امر به معروف و نهی از منکر کنن. قوم شوهرم مثل قوم خودمون. از مریخ که نیومدن. اونا هم به محبت نیاز دارن. اجازه بدید همسرتون به خانوادش به خصوص مادرش محبت کنه. یه حدیثی خوندم که در جمع بندی مطلب قبلی(وظایف زن...) سعی می کنم با منبعش بیارم: بزرگترین حقو به زن ، شوهرش و بزرگترین حقو به مرد ، مادرش داره. 

شاید اولش یکی یه خودش بگه شاید حدیث جعلی باشه. در این صورت به خودت بگو دوست دارم این حدیثو اگر چه جعلی باشه باور کنم. این نظر منه. برای این که اگه شوهرت خوبه و مادر شوهرت به نظرت زیادی پسر دوست میاد این مطلب یکم مهار  وافسار نفستو می کشه. بدم نمیاد نظرتو بدونم. 

پ.ن: نوشته قبلیم "وظایف زن در مقابل شوهر با توجه به قرآن" هنوز تموم نشده وادامه داره اما سعی میکنم دفعه بعد یک جمع بندی کنم و خلاصه ای از مابقی ارائه بدهم. یا علی. 



نوشته شده در یکشنبه 91 شهریور 26ساعت ساعت 10:18 صبح توسط سیده فاطمه| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin