سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت یک و نیم آن روز

1-    مشارکت در فرزند آوری 

   جایی خواندم که بقای نسل (انسان) یک واجب کفایی است. و حال که امام خامنه ای فرمودند که جمعیت جوان رو به پیر شدن است و فرزند کم داشتن ارزش نیست بلکه تربیت صحیح فرزندان ... زنان شیعه ما این پیام را به جان و دل گوش کنند.

در سوره بقره آیه 223خطاب به مردان آمده است که همسرانتان کشتزار شمایند. نساءکم حرث لکم. به جز در یک سری زمانها(آیه قبلش) و یک سری مکانها( در شرع مشخص شده) می توان به سمت این کشتزار آمد تا بذر فرزند کاشته شود. در تفسیر نور ذیل این آیه آمده است که برای داشتن یک محصول خوب باید زمین و بذر هر دو پاک باشند. چقدر تعبیر قشنگ است. و چقدر خداوند با حیا صحبت می کند و از صراحت به الفاظ می پرهیزد. بچه در رحم مادر پرورش می یابد همان طور که بذر در زمین. جالب است که هدف از ازدواج ، فرزندآوری و هدف از آن توشه ای خوب برای خویش فرستادن است.(و قدموا لانفسکم و اتقوا الله)

2-    حافظات للغیب

از دیگر صفات زنان صالح که در آیه 34نساء گفته شده است این مورد می باشد: (حافظات للغیب بما حفظ الله: ترجمه: در برابر حقوقی که خدا(به نفع آنان بر عهده شوهرانشان نهاده است) در غیاب شوهر (حقوق و اسرار و اموال او را) حفظ می کنند.

نکته اول:

با توجه به تفسیر نور، به نظر می رسد عفت و حفظ خود از زیرمجموعه این مورد است. در آیه 25 نساء هم شرط بقای ازدواج، پاکدامنی و دوری از روابط نامشروع است: ( محصنات غیرمسافحات)

نکته دوم:

قابل توجه خانم های ولخرج ! در ترجمه بالا که ترجمه آقای انصاریان است و کمی شرح و تفسیر دارد حفظ اموال شوهر آمده. پس زن خوب باید حسابدار خوبی هم باشد. صفات یک حسابدار را می توان از سخنان حضرت یوسف (ع) دریافت: قال اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم: یوسف گفت: مرا سرپرست خزانه های این سرزمین قرار ده زیرا من نگهبان دانایی هستم.یوسف/55.

پس یک زن خوب علاوه بر امانتداری حداقل باید سوادی در حد پول شمردن داشته باشد.

نکته سوم:

حفظ عیوب شوهر. این نکته از آیه 187بقره:هنّ لباس لکم و انتم لباس لهنّ. (آنها) لباس برای شما(مردان) هستند و شما نیز لباس برای همسرانتان هستید. در ترجمه "مهدی محمودیان" که (ترجمه ای متناسب با سیاق و متن آیه است) لباس عفاف ترجمه شده است و شرح تفسیر المیزان با این ترجمه هماهنگست. به این معنا که زن و شوهر با رفع نیاز هم، یکدیگر را از آلوده شدن به فساد همانند یک لباس می پوشانند. تفسیر نمونه متناسب با کاربردهای لباس معنای بیشتری نشان می دهد: زن و شوهر زینت هم اند، عیوب و گناهان شخصی و فردی یکدیگر را می پوشانند و در برابر گناهان اجتماعی و واگیردار حافظ هم اند. زن از شوهرش پیش مادرش، یا هر کس دیگر بدگویی نمی کند مرد هم همین طور. اگر خانمی توقع دارد که دیگران به همسرش احترام بگذارند نباید عیب های او را فاش سازد.  



نوشته شده در شنبه 91 شهریور 18ساعت ساعت 5:36 عصر توسط سیده فاطمه| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin