سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت یک و نیم آن روز

فعال فرهنگی باید دوست داشتنی باشه...

سلام. وقتی پروفایل وبلاگهای توپ و درجه یک رو زیر و رو میکنی و یا با خودشون هم کلام میشی میبینی که اکثر وبلاگ نویسای عزیز در حوزه های مختلف اجتماعی مشغول به خدمت هستند. این مطلب رو که با کمک آیات و روایات تنظیم نمودم تقدیم می کنم به همه شمایی که عناصر فرهنگی کشور عزیزمون هستید. امیدوارم مورد توجه و استفاده قرار بگیره.
بایسته های رفتاری یک فعال فرهنگی با استنباط از آیات قرآن:
اگه قرار باشه برای فعالان فرهنگی یک الگو و شاخص معرفی بشه هیچ کس بهتر از نبی مکرم اسلام نخواهد بود، پیامبر گرامی ما در میان عرب جاهلی ظهور می کنند و در مدت کوتاهی چنان تحول عمیقی در میان مردم به وجود می آورند که عرب بعد از اسلام با عرب پیش از اون به هیچ عنوان قابل قیاس نیست؛ اسلام در واقع یک انقلاب عظیم همه جانبه بود که رهبری و هدایت اون به دست پیامبر عزیز ما بود. یکی از بارزترین ابعاد این انقلاب بعد فرهنگی اونه که حقیقتا فرهنگ مردم رو از همه لحاظ زیر و رو کرد. قرآن کریم به عنوان منبع اصلی دین ما پیامبر رو به عنوان یک الگو و شاخص برتر معرفی می کنه: "لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه" حضرت امیر هم  بر این موضوع تأکید می کنند و می فرمایند: "لقد کان فی رسول الله کاف لک فی الاسوة"
اولین شاخصه ای که برای پیامبر به عنوان یک رهبر فرهنگی در قرآن بیان می شه، شاخصه اخلاقه: "إنک لعلی خلق عظیم" قرآنی که از دنیا با تمام عظمت اون با تعبیر اندک و قلیل نام می بره در وصف اخلاق پیامبر گرامی اون رو عظیم می دونه! این آیه بیانگر اینه که پیامبر عزیز ما حقیقتا خوش خلق بودند. در ابتدای بعثت دو چیز بود که شدیدا سبب جذب مردم به اسلام می شد یکی جاذبه فوق العاده آیات قرآن و دیگری شخصیت وجودی حضرت پیغمبر، خیلی از کسانی که مسلمان می شدند شیفته سیره و رفتار پیامبر می شدند. بسیاری از کارها و برنامه های تربیتی اسلام فقط به واسطه عشق مردم به پیامبر پیش می رفت عشقی که برخاسته از حسن خلق پیامبر گرامی بود.  
قرآن کریم نیز بر این مسئله تأکید می کنه و می فرماید:«فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک" در واقع آیه در صدد بیان این مطلبه که خلق و خوی هر رهبری اولین چیزیست که موجب جذب یا دفع نیروهای مردمی است.
 خیلی وقتها دیده میشه که فعالان فرهنگی از نبود نیرو گلایه دارند، و بعد از ریشه یابی معلوم میشه که اخلاق جناب لیدر سبب شده همه از اطرافش پراکنده بشن و میلی به حضور در کارها نداشته باشند. حضرت امیر در این باره می فرمایند: «رب عزیز اذله خلقه و ذلیل اعزه خلقه» چه بسیارند عزیزانی که به خاطر بداخلاقی ذلیل می شوند و ذلیلانی که به خاطر حسن خلق عزیز می شوند. بخشی از این عزت و ذلتی که امیرالمؤمنین می فرمایند مربوط میشه به همین داشتن یا نداشتن یار و همراه در مسیر اهداف که کلید اون دست اخلاق و رفتار انسانه.
شاید بشه گفت اولین جلوه اخلاق در بیان انسان آشکار میشه، و اولین چیزی هم که سبب جذب دیگران میشه سخن گفتن به زیبایی و ادبه؛ به همین دلیل هم هست که قرآن کریم وقتی حضرت موسی و هارون رو که دو نفر از بزرگترین رهبران فرهنگی تاریخ هستند معرفی میکنه اونها رو مأمور به «قول لین» یا همون زبان نرم و دوستانه میدونه وجالبه که این دو باید قول لین رو برای نرم شدن قلب فرعون به کار ببرند «فقولا له قولا لینا لعله یتذکر او یخشی» از همین آیه اهمیت نحوه سخن گفتن با دیگران مشخص میشه.  
وظیفه هر کدوم از ما به عنوان یک فعال فرهنگی که البته ممکنه هر کدوممون در حوزه کاری خودمون به عنوان یک رهبر فرهنگی محسوب بشیم در مرتبه اول خوش اخلاق بودنه، با اخلاق خوبه که میشه نیروها رو جذب کرد، و از توانشون بهره برد، بهترین شاهد برای این ادعا هم پیامبره که تمام جزیرة العرب جذب اخلاق نیکوی اون حضرت شدند. و البته گام اول در خوش اخلاقی، خوش صحبتی است، یعنی شما فعال فرهنگی عزیز که همیشه حرف های خوب برای گفتن دارید سعی کنید همیشه این حرف های خوب رو،خوب بیان کنید.
انشاالله همیشه یک فعال فرهنگی دوست داشتنی باشید. یاعلی التماس دعا.



نوشته شده در دوشنبه 91 اردیبهشت 4ساعت ساعت 6:28 عصر توسط ملیحه سادات| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin